Oberon #05
06 ноября 1998
  Игры  

Upgrade - продолжение разбора игры Chaos.

<b>Upgrade</b> - продолжение разбора игры Chaos.
Публикуя в четвёртом номере ОБЕРОНА игру
CHAOS, мы снабдили её достаточно подробным
описанием  внушительных  размеров.  Однако
бдительные читатели смогли заметить, что в
том  пояснительном  опусе не были освещены
такие  тонкости, как деление заклинаний на
виды  (LAW. CHAOS. NEUTRAL), да и ряд дру-
гих немаловажных вопросов.                
                                          
Все  это  произошло  во многом из-за того,
что  экспертную  проработку проводили сами
члены редакции, не имея при этом под рукой
ни  одного описания игры. Ряд описаний ге-
роев  был  вообще  взят  из старшего брата
CHAOS'а  - LORDS OF CHAOS. Сами понимаете,
разобраться   сразу   с  такой  игрой было
достаточно непростой задачей.             
                                          
По  прошествии времени, в наши руки попала
копия  фирменной  инструкции на английском
языке,  которая пролила свет на самые тём-
ные загадки CHAOS'а. Ниже вы сможете найти
эту  инструкцию (INLAY CARD ТЕХТ) на языке
оригинала,а так же сообщения, содержащиеся
по игре в ТНЕ SPECTRUM GAMES DATABASE. Тут
есть  абсолютно  всё: описания заклинаний,
параметров врагов, история создания игры и
т.д. и т.п. Для самых любопытных есть даже
адрес web-странички в Internet,  посвящён-
ной этой игре.                            
                                          
Полный  перевод  этого текста мы приводить
не  стали  по  многим  причинам. Во-первых
подобную  информацию  нужно уметь читать в
первоисточнике,  а  во-вторых, большинство
данных  совпадает с тем, что было описанно
в OBERON#4 (в-третьих нам просто было лень
переводить :) ). Однако самые интерересные
моменты  мы  помещаем  на  русском  языке.
                 Итак...                  
                                          
....Любое существо может  быть создано как
Real/Illusion   (Реальное/Иллюзорное).  Их
свойства практически идентичны, однако су-
щество  класса  Illusion вам удасться соз-
дать  в любом случае, тогда как успешность
создания  существа  класса Real зависит от
текущего  состояния волшебного мира и силы
заклинания.                               
                                          
Волшебный мир может находиться в двух со- 
стояниях:  law(^) и chaos(*). Степень того
или  иного состояния отображается в основ-
ном меню числом стрелочек (^)  и звёздочек
(*). Заклинания чаще всего имеют отношение
к одному из состояний мира  и гораздо реже
бывают нейтральными к этим состояниям. Чем
больше степень хаоса(*) в мире, тем больше
вероятность успешно осуществить заклинание
с пометкой chaos (см. таблицу). То же са- 
мое относится и к law.                    
                                          
                                          
Чем  больше  заклинаний одного или другого
типа  вы  используете,  тем больше процент
вероятности,  что заклинание сходного типа
сработает в будущем.                      
                                          
                                          
Таким  образом  если вы решили создать су-
щество  класа Real, следует убедиться, что
заклинание  этого  существа  соответствует
текущему   состоянию  мира.  Иначе  вполне
вероятно,   что  вы  потратите  заклинание
впустую. Как уже упоминалось, можно делать
существ класса Illusion, которые создаются
вне  зависимости от состояния мира со 100%
вероятностью.Однако, не следует обольщать-
ся!  Иллюзорные  существа легко  убиваются
заклинанием  Disbelieve,  которое всегда в
наличии  у  любого мага. Реальные создания
от Disbelieve'а вообще не страдают.Так что
выбирайте!                                
                                          
                                          
Заклинание  Magic Wood не только позволяет
отгородиться от врагов небольшим лесом, но
и  пополнить  запасы  заклинаний. Находясь
под деревьями этого леса вы через несколь-
ко ходов получите одно новое заклинание.  
                                          
Заклинание  Subversion позволяет перемани-
вать врага на вашу сторону (по одному!).  
                                          
Заклинание Turmoil перемешивает все объек-
ты на экране в случайном порядке. Доступно
только из Magic Wood'а.                   
                                          
                                          
                                          
         СНЕАТ'Ы !!! (фирмовыe!)          
                                          
В игре есть несколько интересных режимов: 
являются ли они ошибками, или же так было 
задумано, мы не знаем :(...               
                                          
                                          
-  Если волшебник сидит верхом на "нежите"
(можно получить путем заклинания Rise Dead
на  труп   убитого  существа) и оживлённое
существо   погибает,   то   сам  волшебник
становиться "нeжитью" (Undead)            
                                          
-  Если вы хотите уйти от врага, но не по-
терять  при  этом  возможности  атаковать,
нажмите  "I"  для  получения информации, а
затем  кнопку  нужного вам направления пе-
редвижения. Это работает не всегда!       
                                          
-  Если ваше создание класса Illusion пог-
лотит  вражеский Gooey Blob, но вы в конце
концов  откопаете своего воина через неко-
торое  время,  то  его  класс будет как ни
странно - Real!                           
                                          
-  Поставив  на  труп  дракона или другого
сильного  создания, какое-либо "хилое" жи-
вотное (например летучую мышь) и  применив
по     ней     любое     из     заклинаний
Justice/Vengeance/Decree/Dark   Power,  вы
получите живой вариант трупа.             
                                          
        У буржуев свои причуды :)         
                                          
   Вообще,  CHAOS  является  незаконченной
игрой.Games Workshop выпустила её, не пос-
тавив  автора программы в известность. Та-
ким  образом в игру "просочился" целый ряд
ошибок,  которые  иногда  "всплывают" (всё
что угодно,вплоть до зависания программы!)
Наример  заклинание  Turmoil  может вполне
завесить  программу, так что рекомендуется
сохранить  игру перед его применением (ви-
димо имеется в виду MAGIC и snapshoot всей
памяти при использовании эмулятора ZX, так
как в самой программе сохранение состояний
не  предусмотрено!)   При взломе программы
вы  можете обнаружить несколько спрайтов и
названий  заклинаний  которые  никогда  не
используются в игре.                      
┌----------------------------------------┐
│                                        │
│       ТНЕ SPECTRUM GAME DATABASE       │
│                                        │
│     CHAOS - BATTLE OF ТНЕ WIZARDS      │
│                                        │
│                                        │
│               PUBLISHER                │
│                                        │
│ It   was  originally  published  by    │
│                        Games Workshop. │
│                                        │
│            AUTHOR   Julian Gollop      │
│                                        │
│              YEAR   1984               │
│                                        │
└----------------------------------------┘
                                          
               DESCRIPTION                
                                          
Chaos is a 1-8 players strategic fantasy  
                 wargame.                 
                                          
                CONTROLS:                 
                                          
The keys are:                             
                                          
Q  W  E                                   
A     D - Each of these is a direction,   
Z  X  C                 e.g. Q is ир-left.
                                          
S - Select                                
K - Cancel                                
0 - Finish                                
                                          
There  are  also various other menus which
are  selected  by pressing the appropriate
number ог letter.                         
                                          
               INSTRUCTIONS               
                                          
At  the start of the game, you must select
the  number  of wizards (from 1-8) and the
level  of the computer wizards (from 1-8),
which is basically their difficulty level.
Not   all   of   the   wizards  have то be
controlled  by  human players - any ог all
can be controlled by the computer.        
                                          
The  computer  will  then  go through each
wizard  in order. For each wizard you must
give them a name, decide who is то control
them  (a player ог the computer), and then
select  their  colour  and  graphic, which
AFAIK  makes  по  real  difference  то the
game.                                     
                                          
The  game  is divided into turns, and each
turn  is  divided into 2 parts. The spells
are  selected  and cast in the first part,
and all movement is made in the second.   
                                          
A  menu is given for the first part, which
allows  the  players то examine the spells
то  see  what  they do and their chance of
success,  select a spell, view the мар and
then  finish.  During  the first part, all
the  human  players  can select 1 spell то
cast  that  turn. The chance is success of
each  spell  is  shown  by the colour (the
lighter,  the  greater  chance),  unless a
creature  is cast as an illusion, in which
case they are always succesful. The chance
of  success of each spell is determined by
how  powerful  the  spell is, and also the
current   state-of-the-world,   which  can
either  be  law (arrows) ог chaos (stars).
The  current  state  is  shown оп the menu
screen.                                   
                                          
When  viewing  the  мар,  holding  down  a
number from 1-8 will cause all the objects
то  flash  that  are  owned by that number
wizard.                                   
                                          
Once  all  the players have selected their
spells,  the  wizards  take  turns то cast
their  spells.  This may involve selecting
target  squares ог creatures, by using the
keys  above,  and  pressing  S. If по such
selection   has  то  be  made,  then  just
pressing S will cast the spell. Any wizard
that  is  computer  controlled casts their
spells automatically.                     
                                          
After  all  the spells have been cast, the
computer  then  checks  all the effects in
the  game,  and  things will happen across
the мар.                                  
                                          
Once  this has been done, the wizards then
take  turns  то  move  their creatures, by
selecting  them  and  then moving. Wizards
can   ride  certain  creatures  simply  by
moving into them (provided they own them).
То  attack  another  creature, simply move
into it. Then, at the end of each turn the
wizard  will  be  asked  if  he  wants  то
dismount. Any creatures that can shoot can
only do so once they have moved.          
                                          
Опе thing то поте is that undead creatures
can  only  be  attacked  by  other  undead
creatures,   ог   a  wizard  with  a magic
weapon.  When  a creature is stood next то
an enemy, they cannot move away until that
creature has been killed.                 
                                          
Once all the wizards have moved, then game
then loops round то the menu screen again.
                                          
                                          
                 SEQUELS                  
                                          
A  sequel то Chaos, called Lords of Chaos,
was released by Blade Software. It had the
same spells and spell system, but the game
format was slightly different.            
                                          
Chaos  has also appeared in a very similar
game оп the РС, called Morkin2, and also a
virtually identical PD game оп the ST.    
                                          
             INLAY CARD ТЕХТ              
                                          
                 "CHAOS"                  
         Ву Julian Gollop (1985)          
                                          
Instructions  taken  from  "The  Rebelstar
Collection"   Players'  Manual  by  Julian
Gollop (1991), with additions by Death and
Ian Coates (OKTUP@MONO.CITY.AC.UK)        
                                          
                COPYRIGHT                 
                                          
Julian  Gollop  has  kindly agreed то this
game  being  made Public Domain. Anyone is
freely allowed то duplicate and distribute
this  game  for use in Spectrum emulators.
It is requested that the identification of
Julian   Gollop  as  the  author  of  this
software  is  пот removed and the code пот
altered. E-mail me (OKTUP@MONO.CITY.AC.UK)
for further details.                      
                                          
               INTRODUCTION               
                                          
'Chaos'   is  a  battle  between  2  то  8
wizards,  and  ог  all  of  which  can  be
computer  controlled. Most spells are used
то  summon  creatures which are controlled
by the casting wizard. Other spells have a
variety    of    different    effects. The
popularity of this game resulted in 'Lords
of  Chaos', which adds many aspects то the
basic concept of magical combat.          
                                          
            STARTING ТНЕ GAME             
                                          
Select    the   number   of   wizards   то
participate  and  select  the level of any
computer controlled wizards (from 1 то 8).
For  each wizard enter a name, computer ог
human  control,  a  character  shape and a
colour.                                   
                                          
                                          
"Chaos"  is  played  in  a  series of game
turns.   Each   turn  is  played  in three
phases;  the  spell  selection  phase, the
casting  phase and the movement and combat
phase.                                    
                                          
                                          
KEYS:                                     
                                          
    QWE                                   
    A D    All move in the appropriate    
    ZXC                          direction
                                          
    S   Selects an creature/wizard        
    K   Cancel movement/ranged combat     
    I   Show Information/stats оп creature
  1-8   Highlights creations of wizard 1-8
    0   End your turn                     
                                          
                                          
                                          
                MOVEMENT                  
                                          
То  move something, select it with  and
then  press  the direction keys то move it
as desired.                               
                                          
                  COMBAT                  
                                          
In  order  то attack an enemy creature you
must  move  into  it.  If your creature is
able  то  fly  then  you  can  do a ranged
attack by placing the cursor оп тор of the
enemy creature (ог you can move into it as
before).  Success depends оп the attackers
combat  rating  compared  то the defenders
defence   rating   with  a  random  factor
involved.   Some   creatures  have  ranged
combat  (ie  if  they  carry weapons - see
chart   below)   which   occurs  when  the
creature  has  finished  moving.  Move the
cursor  то  the  target  and  press  то
fire. The target must be in line of sight.
                                          
                MAIN MENU:                
                                          
1. Examine spell                          
                                          
Tells you creature/attack stats and chance
of it working                             
                                          
2. Select spell                           
                                          
Obvious really. Оп the select spell screen
each creature has a symbol next то it:    
                                          
  * = Chaos spell                         
  - = Neutral spell                       
  ^ = Law spell                           
                                          
As  моге Law(Chaos) spells are cast, the %
chance  of  a  Law(Chaos) spell working in
the  future increases. Neutral spells have
по  effect  either  way.  The  lighter the
colour  the  name  of  the  spell  is, the
                                                                
                                                                
              Real/Illusion               
                                          
Creatures  can  either  be created as real
creatures ог Illusion creatures. Illusions
have   100%  chance  of  working  but  are
destroyed  by  the  disbelieve spell. Real
creatures  have  a  chance of failing, but
are  unaffected  by  the disbelieve spell.
Other than that the two work the same.    
                                          
3. Look at board                          
                                          
Use  it  то  see  what's  in  range  of  a
spell/what's  attacking  you. Press "I" то
examine a creature. Press "0" то return то
menu.                                     
                                          
4. Continue                               
                                          
Goes то next player                       
                                          
                                          
You  get  опе round where everyone casts a
spell  then  a round то move/attack in. If
you  are  player  опе then you get то cast
your  spells  and  move  first.  The  last
player is at a disadvantage that he can be
attacked  before  he has a chance то move,
but has the advantage that illusion spells
can  be  cast  without  the  risk of being
disbelieved   for  опе  turn  (useful  for
dragons). Some spells need то be cast at a
target   -  attack  spells  need  an enemy
creature,  create  spells  need  a  square
adjacent то your wizard. Press "S" то cast
the spell.                                
                                          
Undead  creatures  can only be attacked by
undead, magic weapons ог attack spells.   
                                          
When  you've  moved  all you want то press
"0" ог "ТАВ" то end turn.                 
                                          
                                          
              OBJECT SPELLS               
                                          
Magic Wood (Law)                          
Computer  places approx 8 magic trees near
your  wizard.  If you рит your wizard in a
magic  wood  tree  and leave him there, he
gets a new spell after a few turns.       
                                          
                                          
Shadow Wood (Chaos)                       
Allows  you  то  manually  place  approx 8
shadow  trees  near  your  wizard.  No two
trees  can  be adjacent, and line of sight
is  needed  in  placing.  Shadow  wood can
attack   anything   in  contact  with them
(except  undead)  -  select  the  tree  то
attack.                                   
                                          
Magic Fire (Chaos)                        
Attacks  and  kills  enemy units it covers
and randomly spreads across the мар.      
                                          
Gooey Blob (Chaos)                        
Attacks enemy units it covers and randomly
spreads  across  the мар. Any unit covered
ир  by  a gooey blob will be able то carry
оп  once  it  is uncovered (except wizards
who are killed by gooey blobs)            
                                          
Wall (Neutral)                            
Allows  four  wall blocks то be built near
the wizard, which blocks creature's paths,
but can be flown over.                    
                                          
                                          
             ATTACKING SPELLS             
                                          
Magic Bolt (Neutral)                      
Attacks creature it is cast at.           
                                          
Lightning (Neutral)                       
Attacks   creature  it  is  cast  at (моге
powerful than magic bolt)                 
                                          
Vengeance (Chaos,х1)                      
Allows 1 attack оп an enemy creature      
                                          
Justice (Law, х3)                         
When  cast  оп  a wizard it kills all that
wizard's creations if successful. Allows 3
attacks.                                  
                                          
Dark Power(Chaos,х3)                      
Allows 3 attacks оп enemy creatures       
                                          
Decree (Law, х1)                          
Allows 1 attack оп an enemy creature.     
                                          
                                          
             WIZARD'S SPELLS              
                                          
Magic Armour (Law)                        
Gives  wizard  increased  protection  from
attack.                                   
                                          
                                          
Magic Knife (Law)                         
Gives   wizard   increase   attack   power
including undead creatures                
                                          
Magic Sword (Law)                         
Gives   wizard   increase   attack   power
including undead creatures                
                                          
Magic Bow (Law)                           
Gives   wizard   ranged  weapon  including
undead creatures                          
                                          
Magic Wings(Neutral)                      
Gives wizard ability то fly long ranges   
                                          
Magic Castle (Law)                        
Gives wizard building то hide in          
                                          
Dark Citadel (Chaos)                      
Gives wizard building то hide in          
                                          
                                          
Shadow Form(Neutral)                      
Gives   wizard   increased  protection and
allows movement of 3 spaces рег turn      
                                          
           MISCELLANEOUS SPELLS           
                                          
Law (Law)                                 
Makes the world моге lawful               
                                          
Chaos (Chaos)                             
Makes the world моге chaotic              
                                          
Raise Dead (Chaos)                        
Allows  reanimation of dead bodies left оп
screen. Any creatures raised from the dead
become  undead  creatures,  able то attack
other undeads.                            
                                          
Subversion (Neutral)                      
Realigns enemy creature то your side      
                                          
                                          
Turmoil (Chaos)                           
Randomly  moves  all objects onscreen то a
different  location. Only available from a
magic wood.                               
                                          
Disbelieve (Neutral)                      
Allows illusion creatures то be destroyed.
This spell has 100% casting chance, and is
always available                          
                                          
             SCORES RECEIVED              
                                          
The budget release received 8/10 in SU.   
                                          
                                          
                  CHEATS                  
                                          
The  following  cheats will work in Chaos.
Whether  these  are  bugs  ог the game was
designed th at way, we do пот know.       
                                          
                                          
- If your wizard is riding an undead steed
(by  casting  Raise  Dead оп a corpse) and
the  steed  is  killed,  the  wizard  then
becomes undead.                           
                                          
-  If you want то move away from an enemy,
but  кеер getting "Engaged in Combat", try
selecting  Information,  and then pressing
the    movement   key.   This   works only
sometimes.                                
                                          
-  If  you  cast  an illusion, but it gets
covered  by  a Gooey Blob, if you then dig
it out, it will be a real creature.       
                                          
-  Also, рит a weak creature (eg bat) over
a  dead  dragon  ог  other creatures body,
then  Justice/Vengeance/Decree/Dark  Power
it and it turns into a live version of the
corpse.                                   
                                          
              GENERAL FACTS               
                                          
Julian  Gollop has also written many other
strategy    games,    in    particular the
excellent Rebelstar series.               
                                          
"Chaos"  is  actually  an unfinished game.
Games Workshop released it without Julians
knowledge,  and  as  such there is the odd
bug  that  crops ир. Further clues то this
include the fact that if you hack into the
program,  there are a few sprites пот used
in the game, and the names of a few spells
that are never shown.                     
                                          
Apparently  Chaos is based оп an old Games
Workshop boardgame (the people who created
Warhammer).  It was the same sort of game,
with wizards casting spells trying то kill
each other.                               
                                          
                                          
There  is  a  program  available  то  edit
Chaos.  Naturally called The Chaos Editor,
it  allows  you то change all graphics and
statistics  of the game. Does anybody know
the location of this editor?              
                                          
                  NOTES                   
                                          
Ве advised то save the game before casting
a  Turmoil  spell  -  it  is  renouned for
crashing  the  program. It can also take a
long  time  то complete this spell, so you
may  want  то  push  ир  the speed of your
emulator while waiting for it.            
                                          
You  may  like  то look at the Chaos page,
located at:                               
                                          
http://www.gre.ас.uk/~bm10/chaos.         
                                          
-========================================-
                 * * * *                  
  



Другие статьи номера:

От редакции - Эксгyмация могил - дeло интeрeсноe!

Upgrade - продолжение разбора игры Chaos.

Upgrade - разбор игры Eidolon.

Обзор - обзор новых игрушек: Gloc R360, Match of the day, Mutant fortness.

Обзор - обзор новых игрушек: Monsterland, Lasthero of the light force, Дюна, Зеркало, Охота на кротов.

Обзор - демы с Funtop'1998: Tyrany, Adrenalize, Crazy Love, Morbid Visions, Airspace, Emergency, Katharsis, Entropy, The 5-th Element, Boom, TV-X, Garlic Respiration.

Обзор - демка с Funtop'1998 - Blame: MMA vs ALK.

Обзор - обзор демок с Doxycon'98: Fear Zone, Circlelusions, Last 48, Higher State.

Обо всём - как раскрасить унылый IS-DOS.

Обо всём - подробный отчет с Funtop'98 от MMA (глава 1-4).

Обо всём - подробный отчет с Funtop'98 от MMA (глава 5-6).

Обо всём - подробный отчет с Funtop'98 от MMA (глава 7-8).

Обо всём - подробный отчет с Funtop'98 от MMA (глава последняя).

Обо всём - Амига в фактах (хронология 98 года).

Обо всём - demo free zone: тенденции спектрумовской демосцены.

Обо всём - письма читателей: Сeргeй Москалёв.

Новинки - конверсия амижного шутера Walker.

Новинки - новая игра "Адмирал".

Новинки - софт от Shaitan: Screen Translate 32 v1.1, ZX-Winword 2.0, Printer v2.0.

Новинки - паповщик экранов Maxsoft Screen Packer v.1.6

Новинки - ProTracker v.3.31 от MMCM.

Новинки - программа для оптимизации сканированых картинок Scan Screen Optimizer.

Интервью - интервью с Вячеславом Медноноговым на тему Черного Ворона 2 и 1 и НЛО 2.

Мнения - жив ли Спектрум в твоём городе?

Мнения - горячий привет: горькая правда об Самарской ZXNet.

Ликбез - делаем фракталы на Спектруме.

Железо - блок питания IBM PC на службе ZX Spectrum.

Железо - подключение блока питания от IBM PC для питания Hayes модема.

Посмеемся - тараканщина: женщина и таракан.

Посмеемся - программа обязательного тестирования 11-х классов по предмету Информатика (вопросы 1-14).

Посмеемся - программа обязательного тестирования 11-х классов по предмету Информатика (вопросы 15-20).

Посмеемся - плод маразма: >Перевод куска текстовика к хелпу Win95 без основного словаря Переводчиком Роliglоssum.

Реклама - единственный Спектрумовский магазин в Самаре!



Похожие статьи: